Dag 2: Mijn nieuwe levenspad

Gisteravond heb ik iets verteld. Het moest me van het hart. Het kostte me een paar tranen dat wel. Het is namelijk iets waar ik me enorm voor schaam en wat je zou kunnen beschrijven als 'oud zeer'.
Ik biechtte op dat ik ontzettend veel moeite heb met begrijpend lezen, het snel lezen en begrijpen van officiƫle documenten. Sinds we als groep bezig zijn LIFE! de democratische school gebaseerd op geweldloze communicatie op te richten komen er heel wat teksten voorbij die gelezen, begrepen en behandeld moeten worden.

Als kind op de basisschool waren de toetsen begrijpend lezen voor mij een totale ramp. Omdat ik zo langzaam las, raakte ik altijd in paniek zodra mijn vlottere klasgenoten reeds startten met het beantwoorden van de vragen. Ik pakte dan als door een wesp gestoken, mijn pen en begon lukraak de vragen te beantwoorden. Een onmogelijke taak aangezien ik werkelijk niks van de tekst gelezen en begrepen had.



Sinds kort weet ik gelukkig dat ik een beelddenker ben. Gelukkig omdat ik het niet moeilijk vind om dat kenbaar te maken aan de persoon waar ik mee te maken heb. Het voelt als een geldig excuus ter verklaring waarom ik anderen soms niet kan bijbenen. Sinds ik me verbonden voel met LIFE! heb ik me voorgenomen authentiek en transparant te zijn naar mezelf en anderen toe. Dit betekent dat ik alleen doe waar ik blij van word. En soms, zoals gisteravond tijdens de vergadering, betekent dat dus iets opbiechten, een onthulling doen, mezelf laten zien. Ook als het gaat om eigenschappen/talenten waar ik minder trots op ben.

Vandaag om 6:45 opgestaan. Lichaam, spraak en geest gereinigd, chakra's geopend. Laat dag 2 zich maar ontvouwen, ik ben er klaar voor.

Reacties