Next level

Soms lijkt het leven op het spelen van een videogame. Om naar een volgend level te komen, moet je de code 'kraken'. Vanmiddag was ik bezig met het aanvragen van een VARverklaring. Dat is een door de belastingdienst af te geven document waar ik als zzp'er weer mee naar mijn opdrachtgever moet. Het is voor mij echt moeilijk om werkelijk te begrijpen waar het voor nodig is en vooral wie er profijt van heeft. Misschien is dat de reden dat ik het invullen van de aanvraag niet glimlachend doe.



Zodra ik bijna alles heb ingevuld, kom ik op een scherm waar gevraagd wordt om mijn DigiD. 'Verrek, wat was ook al weer mijn wachtwoord daarvoor?'.
Ik probeer er een paar, maar ik kraak de code niet. Omdat ik een paar keer het verkeerde wachtwoord intoets, verschijnt er een scherm in beeld dat me vertelt dat ik een kwartier moet wachten voordat ik weer een poging mag doen.

De vraag is of ik over 15 minuten nog wel weet welke wachtwoorden ik net geprobeerd heb en ik niet precies dezelfde invoer. Zo kan ik als digibeet, een hele middag zoet zijn met het afhandelen van mijn 'thingstodolijstje'. Ik moet ervoor waken niet in een woedebui uit te barsten. Niemand schiet daar iets mee op.

Dan maar een affirmatie: "Ik weet precies wat mijn gebruikersnaam en wachtwoord zijn zodat ik gebruik kan maken van mijn DigiD. Ik ben blij dat ik mijn VARverklaring precies op tijd heb aangevraagd."

Over 3 minuten mag ik weer een poging doen. Ik kijk er nu al naar uit de VARaanvraag van mijn 'thingstodolijstje' te mogen schrappen. Zo zie je maar, een digibetenhand is snel gevuld.

Reacties