Uit gestreden



Mijn droom was altijd: 'Met mijn lief dezelfde passie leven en gezamenlijke interesses hebben. Bij mijn zussen kon ik zien dat zij in hun liefdesrelaties partners hadden gekozen waar ze dit mee leefden. 

De relatie die ik had met de vader van mijn tweede zoon, was een zeer vurige. We hielden allebei van feesten, aandacht, drugs, kleding en ruzieden elke dag. De strijd ging om wie de beste ouder was, de hipste vrienden had, via de gastenlijst op de meest bijzondere feesten was geweest en we beleefden veel jaloezie. Het ging elk seizoen wel een paar keer uit. Ik voelde constant onrust, prettig en onprettig en alleen als ik sliep kon ik volledig ontspannen. 

Doordat er hierna een relatie kwam waar de onrust ontbrak en jaloezie geen rol speelde, voelde ik me de eerste maanden wat vreemd. Ik deed mijn best de nieuwe man uit de tent te lokken, snapte niet dat er geen gevoelens van strijd en jaloezie waren en kon daar maar moeilijk aan wennen. 

Feitelijk had dit toch ook positieve gevolgen namelijk ik leerde te ontspannen, mijn leven weer op orde te krijgen en liefdevolle aandacht aan mijn kinderen te geven. Nog nooit had ik zo'n relaxte relatie gehad. Maar het negatieve gevolg was dat er al na een paar jaar geen lichamelijke passie meer was tussen ons. Er was wel vrede en rust, maar het vuur was snel gedoofd. En mijn droom om samen iets neer te zetten, kon zich niet manifesteren in mijzelf, laat staan in ons beiden, er wakkerde geen vuurtje.

Vorige week, voelde ik voor het eerst dat mijn huidige vriend en ik in een strijd zaten. Het was een ongemakkelijk gevoel en even waren er flash backs van de onstuimige relatie van jaren geleden. Gelukkig ging het er nu wel anders aan toe. Zo namen we uitgebreid de tijd het rustig uit te spreken, in stilte naar elkaar te luisteren, de gevoelens en behoeftes bij elkaar te raden en onze wensen ten aanzien van het oplossen van de strijd kenbaar te maken. 

Later analyseerde ik nog even in mezelf door over de 'waarom is er strijd' vraag. Het werd me helder dat er alleen strijd kan zijn, als je er allebei gevoelig voor bent en je eenzelfde ambitie hebt.

Het zal een bekend fenomeen zijn bij koppels die samenwerken. Ergens ben ik blij dat wij ons er bewust van geworden zijn en er nu voor kiezen om van tevoren af te stemmen. Want dat ik naast rust ook vuur in mijn relatie nodig heb, is me wel duidelijk geworden. Dat die twee uitersten in 1 liefdesrelatie naast elkaar kunnen bestaan nu dus ook. 

Ahee! 






Reacties