Een nieuwe danspas


Mijn liefdesrelatie is soms net een dans.

Ik draai erom heen, sta op 1 been & zoek mijn balans, buig, herpak me, draai de rug toe, zoek het juiste ritme, laat me meeslepen, maak me groot en ook klein, krijg het warm, probeer wat nieuwe pasjes uit en stop op tijd om uit te rusten.

Vandaag bedachten mijn lief en ik weer eens een nieuw experiment voor ons tweeën.
'Laten we elkaar alleen begroeten ALS we dat wensen en verlangen op een manier die helemaal past bij dat verlangen'.

Dit klinkt nu een beetje vreemd, uitleg volgt;

 Als deelnemer tijdens de authenticiteitscirkel ontdek ik dat ik steeds minder dingen 'doe en zeg' omdat het zo heurt maar veel meer mijn impulsen en hartje volg. 
Met als gevolg dat ik regelmatig dus niet de impuls voel om iemand te begroeten of te omhelzen. Namelijk niet per se precies wanneer iemand door de deuropening verschijnt, liever als dat zo voelt op het voor mij juiste moment een stuk later.

Tijdens de cursussen geweldloze communicatie van Yoram Mosenzon kon ik voor het eerst in mijn leven ervaren hoe het is als ik helemaal de hele avond mijn impulsen tot contact met de ander of contact met mijzelf mag volgen. Dat voelde in eerste instantie bijna ongemakkelijk en vreemd maar tegelijkertijd ontspande er ook iets in me en dat was heerlijk.

Wat kan er tijdens ons experiment gebeuren? Mijn lief die misschien wel een impuls volgt om mij te omhelzen voelt zich afgewezen. Omdat ik hem niet begroet, krijg ik misschien een boze blik of opmerking. 

Maar ook mogelijk dat we beiden eerst even ontspannen en 'landen' om vervolgens ergens op een passend moment elkaar als nog aandachtig te begroeten en bekijken.

Wat ook mogelijk is, is de ander te vragen of uit te nodigen. 'Ik voel een verlangen om je te omhelzen, hoe is dat voor jou?' Of minder zoet:'Hee fuck you, ik wil een zoen!' En dan, wat gebeurt er dan? 

Waar het mij om gaat, is dat het automatisme vervangen wordt door authenticiteit. En dat is wat mij betreft: mij bewust worden van wat ik NU voel, denk, verlang, zie en dat uitspreken.

Vanochtend hadden we meteen de vuurdoop. Alles dat gebeurde en niet gebeurde verbaasde me. Onze reacties daarop bleken onvoorspelbaar en authentiek. 

Never a dull moment, I love it.

Ahee!

Reacties