Ojee geweldloze communicatie

Ooh o ooh, wat een grappige doch pijnlijke paradox. Je begint een school gebaseerd op geweldloze communicatie en je trekt de meest geweldadige want teleurgestelde mensen aan. Oeps vette jackal.

Wanneer ouders of potenciele vrijwilligers naar LIFE! komen omdat ze gehoord hebben dat LIFE! een nonviolent communication (nvc) school is, slaat de schrik mij om mijn giraffen hartje. Ojee, deze mensen gaan zooooo teleurgesteld raken, omdat ze denken dat wij de perfecte school zijn voor hun gevoelige prinsje of prinsesje. (jackal)

'Ik dacht dat jullie een nvc school waren maar ik hoor pubers schelden en mijn kind wordt gepest, hoe kan dat nou, ik dacht dat het hier anders zou zijn, waar is die nvc dan?'

De nvc zit in een klein hoekje, als je grote verwachtingen hebt, of noem ze jackals, dan kijk je er over heen en raak je teleurgesteld. Als je oog hebt voor verfijning, detail en kan vertragen, voel je de zorgzaamheid en de ruimte die veiligheid creëert naast alles wat er ook gebeurt.

Omdat op onze school de studenten alle ruimte krijgen om te voelen wat ze voelen en daar geluid aan te geven, zie je op onze school best veel gedoetjes. Daar komt bij dat op onze school ook veel hoog gevoelige kinderen zitten en dat kan onderling goed botsen, kan ik je vertellen.

Huilende kinderen, pesterijtjes, buitensluiten, fysieke struggles, nogmaals geen 24/7 heaven. Helaas mensen: op LIFE! wordt ook gepest, gescholden, gevloekt, geruzied, buitengesloten en gehuild. Misschien, zo lijkt het tenminste, wel meer dan op de reguliere school waar jouw kind vandaan komt.

Hoe kan dat dan?
Heel simpel. Op de vele reguliere scholen waar ik gewerkt heb, ik ben de tel kwijt geraakt, heb ik steeds weer gezien dat er gepest werd maar leerkrachten het hardhandig afkeurden door hun stem te verheffen en dan snel door te gaan met de les. Dat huilende kinderen vriendelijk doch dwingend verzocht werd NU toch eindelijk te stoppen daarmee. Dat ruziënde kinderen elkaar de hand moesten schudden en vloeken of schelden met directieve woorden in een gelijk volume van de leerkracht werd afgekeurd. 

Er werd niet bemiddeld of de tijd genomen om met de student te zitten en simpelweg aanwezig te zijn met de student en diens pijn of ongemak. 

Bij LIFE! doen we dat wel en daar hou ik echt van. Het mag er allemaal zijn, de emoties van studenten maar ook de emoties van de stafleden en docenten en de reacties daar dan weer op. Best even wennen als je dat niet gewend bent.

In de bemiddelingskring worden dagelijks situaties besproken met alle betrokkenen en zoeken we met elkaar naar dat wat er gebeurd is en hoe een ieder daar een volgende keer mee om kan gaan. Is alles gezegd en elke vraag beantwoord? Dan ronden we af met het uitspreken van de waardering die er kan zijn na het gesprek. Vaak hoor je dan als waardering; de open- en eerlijkheid van de betrokkenen of de liefde voor de school en dat raakt mij.

Dus ja wij doen aan nvc als team, als school, als community en ja dat is een lange weg en ja er is nu in deze fase waarschijnlijk meer zichtbaar en er komt dus meer aan het oppervlakte aan pijn, frustratie of emoties in het algemeen. 

Maar vergis je niet, we gaan steeds bewust in proces, we nemen de tijd, komen op dingen terug, zoeken hulp bij elkaar (jong en oud) als we er zelf niet uitkomen en benaderen de studenten vanuit gelijkwaardigheid.

'Work in progress' deze nvc school. 'Out of the box education' deze school. Diploma en of les als middel niet als doel (mijn persoonlijke visie). En NEE ik wil niet meer anders, ik kan niet meer anders. Authenticiteit juist in mijn werk met jonge mensen, daar ga ik voor, dat is mijn doel. 

We komen van ver, zijn nog zo jong als school en groeien elke dag. Studenten ondersteunen elkaar. Nemen de verantwoordelijkheid voor de school, voor hun school, voor onze school. We dragen deze school steeds meer samen. 

Als een jonge student verdrietig is of ruzie heeft en een oudere student ziet dit, dan gaat die oudere student er naar toe om te bemiddelen. Dat zijn de momenten dat ik smelt van pure liefde...dit is waar ik het allemaal voor doe.
Ahee!

Reacties