Je droomles


Gisterochtend was het tijd om de biologielessen van de afgelopen periode te evalueren. Ik gaf op LIFE! les aan een  groepje van 5 studenten in leeltijd van 6 tot 14 jaar. 

Naar voren kwam dat er behoefte was om de lessen op een manier op te splitsen omdat nu de verschillende behoeftes niet in 1 les pasten.

De 2 jongste studenten verlieten, als was het toeval, de ruimte om te gaan eten ik bleef achter met de oudsten. We deden een paar rondjes waarbij de vraag was: 'Wat is jouw droomles?'

'Ik wil meer weten over homoseksualiteit, transgenders en dragqueens', sprak de eerste. 'Wat zijn dat transgenders?', vroeg de tweede. 'Wat zou jij willen doen Yashodara?', vroeg de derde.

'Ik zou graag samen met jullie willen onderzoeken, mijn interesse gaat vooral uit naar het lichaam, intimiteit, seksualiteit, dus ook de vrouw in haar maan en zo', beantwoordde ik de vraag. De meiden keken mij met grote ogen aan, 'in je maan, wat is dat?'

Ik legde uit wat het was en toen kwam het in me op om de afbeelding die ik bij Elf op Facebook had gezien, te laten zien. Eén student zag meteen wat het was, de andere herkenden de afbeelding niet. 
Er kwam een jeugdherinnering in mij op die ik met ze deelde.

"Ik zat in groep 7 en we hadden gymles. In de kleedkamer waren de meiden van groep 8 zich nog aan het aankleden terwijl ze het over een afwezig klasgenootje hadden. Dit klasgenootje had haar eigen yoni (ze gebruikten waarschijnlijk een ander woord) met een spiegel tussen haar benen bekeken. 
Alle meiden die dit hoorden, maakten geluiden en opmerkingen die op mij  overkwamen als afkeurend. Eenmaal thuis op mijn eigen zolderkamer, was het eerste dat ik deed nadat ik de deur op slot draaide, mijn rode spiegel pakken en kijken. Wat ik deed was spannend, ergens was er een gedachte dat dit niet mocht."

Nadat ik dit verhaal gister gedeeld had, vertelde ik hoe dat bij jongens toch vaak een ander gebeuren is. Een andere lichaamsbouw wat het onderzoeken van het lichaam zonder spiegel mogelijk maakt.
Dat mijn zoons (sorry boys) al als dreumes hun edele delen ontdekten en er mee speelden, was daarvan een voorbeeld. Ik vertelde dat ik ze aanmoedigde dit vooral te blijven doen maar dan uit mijn/ieders zicht; in bad of in bed. 
De meiden zaten op het puntje van hun stoel en stelden vele vragen, die ik beantwoordde en terugkaatste.

De studenten laten bepalen waar mijn lessen over gaan, is mijn ideale manier van lesgeven. Dat er vanuit de studenten interesse is in mijn passie, dat voelt als flow.

Ik kijk uit naar de volgende lessenreeks.

Ahee!


Reacties