De pot met bonen



Wanneer is nu het juiste moment om mee te doen aan de workshop: Realplay voor koppels? Ik vroeg het me af. 
Ga je meedoen als het niet meer gaat? Of ga je meedoen als het prima gaat? Ga je meedoen als het vuur/de passie gedoofd is of meld je je aan wanneer je nog in de verliefde fase van je (beginnende) relatie bent?

Wanneer ik voel en naar mezelf kijk, zeg ik; 'Doe het wanneer je nog passievolle verlangens in je lichaam voelt naar je partner toe.

Wanneer ik mijn laatste relatie onder de loup neem, dan zie ik dat er een vurige start was. We konden niet van elkaar afblijven, we belden, sms'ten, zoenden en neukten of zo u wilt, bedreven de liefde den godgandse dag. 

Yvonne Kroonenberg schreef ooit in 1 van haar hilarische boeken over relaties zoiets als; 'Zodra je een liefdesrelatie start, stop dan elke dag een boon in een pot voor elke liefdevolle, passievolle en/of geile handeling die jullie samen beleven. Doe dit een jaar lang. 
En nu: Het jaar daarop haal je elke keer dat je zo'n handeling doet 1 boon uit de pot. De schrikbarende conclusie: 'Die pot komt nooit meer leeg'.
Dit deed mij al eerder beseffen dat daar iets essentieels gezegd wordt. Ik onderzocht het in mijn laatste relatie, we maakten er zelfs grappen over maar hoe hard we ook lachten, de realiteit was dat die pot nooit leeggeraakt is.

Waarom is die passie, dat verlangen naar elkaar nu zo belangrijk? Het spreekwoord:' Je moet het ijzer smeden als het heet is', lijkt hier toepasbaar. De passie maakt dat je als koppel, als mens feitelijk, soepel bent, gemotiveerd bent, werkelijk wil. En die bereidheid, de nieuwsgierigheid naar je partner, je commitment, maakt het is zoveel fijner, makkelijker eigenlijk om bewust andere keuzes te maken en gewoontes aan te leren. Het maakt dat dit eigenlijk moeiteloos en vreugdevol gaat.

Dus de pot met bonen legen en daarna weer gevuld krijgen...hahaha.

Ahee!




Reacties