De reality check van je liefdesrelatie; RealPlay



Afgelopen maandag tijdens de RealPlay zijn we bezig geweest met het aangeven van onze verlangens binnen de relatie. We hadden van tevoren 5 gebieden weten te specificeren. 

  • Sex, aanraking & intimiteit
  • De woonomgeving mooi(onder)houden
  • De zorg voor de ander
  • De gezamenlijke passie's
  • De gezamelijke toekomstdromen

De opdracht voor alle aanwezigen was: geef 3 keer een cijfer van 1 tot 10 aan elk gebied.


  • Het eerste cijfer is om aan te geven hoe belangrijk ik dit onderdeel überhaupt vind. 
  • Het tweede cijfer is om aan te geven hoe dit onderdeel in onze relatie aanwezig/alive is.
  • Het laatste cijfer is om te zien wat mijn eigen commitment is om hier tijd en energie in te stoppen.
We vulden het ieder voor zich in zonder te overleggen. Daarna legden we de resultaten naast elkaar en bespraken we de verschillen, de overeenkomsten en stelden we elkaar vragen ter verduidelijking.

Nu werd mij ook duidelijk dat ik eigenlijk elke dag op 1 van de gebieden een extreem positieve ervaring wil beleven met mijn lief. Als dat een paar dagen achterwege blijft, voel ik teleurstelling en kan ik gaan twijfelen aan wat er is.  

Nu ik zie wat dat voor patroon is, snap ik mezelf beter en kan ik nog concreter mijn verlangens uiten wetende dat deze niet vervuld hoeven worden. Het alleen uitspreken van verlangens, is voor mij altijd genoeg op het moment dat ik ze voel.

Nu twee dagen later werken de inzichten van deze oefening nog steeds door. Wanneer ik een verlangen voel, onderzoek ik eerst met welk gebied het te maken heeft. Ik weet nu dus ook hoe belangrijk dat specifieke gebied voor mij en voor mijn geliefde is en dat neem ik mee in mijn intentie. 

Er ontstaan nu ook hele nieuwe verlangens omdat ik het bijvoorbeeld fijn vind te geven wat mijn geliefde belangrijk vindt terwijl dat dingen kunnen zijn die ik opzich onbelangrijk vind. Ik geniet daar enorm van.

En dat cijfer voor mijn commitment was ook een interessante. Zo kwam ik erachter dat ik een bepaald gebied ontzettend belangrijk vind, maar er vervolgens te weinig energie en tijd in stop, best vreemd vond ik dat. Gelukkig weet ik dit nu en kan ik heel gericht met concrete voorstellen naar mijn geliefde komen die te maken hebben met dat gebied. We kunnen inplannen wanneer we bijvoorbeeld onze toekomstdromen gaan concretiseren en er dan voor gaan 'zitten'. Dat maakt me blij.

Door steeds helderder te zien hoe mijn liefdesrelatie het beste tot groei en bloei komt, en die inzichten om te zetten in oefeningen zodat anderen mee kunnen doen met de RealPlay, doe ik precies waar ik het meest enthousiast van word. 

Ahee!

Reacties