De 5 pijlers geven richting, de nieuwe weg; de authenticiteitscirkel



De 5 pijlers van mijn authenticiteitscirkels zijn voor mij eigenlijk als richtingaanwijzers tijdens de cirkels. Tijdens de authenticiteitscirkel lukt het me bewust mijn richting te kiezen.  

Als beelddenker zie ik het voor me als het aankomen op een t-splitsing, ik kan twee kanten op. Of ik kies voor mijn oude (patroon) bestemming, of ik kies voor de nieuwe weg. Er is geen goed of fout, er is wel een keuze omdat ik me bewust word van waar ik sta.

De 5 pijlers zijn:
  1. commitment in contact
  2. containment van de ervaring
  3. vertrouwen op wat er is
  4. nieuwsgierig naar de wereld van de ander
  5. surrendered leadership 
Dus tijdens het proces van de authenticiteitscirkel, zijn er 5 verschillende pijlers die helder worden in situaties/uitdagingen en daardoor zie ik steeds vaker welke kant ik op kan.

  • Commitment in contact. Blijf in contact, waar ik gewend was weg te lopen als er een conflict ontstond tussen mij en de ander, me af te sluiten, iets anders te gaan doen, in gedachten te zinken bij verveling et cetera, blijf ik nu bewust aanwezig. Met alles dat zich aandient. Ongemak, angst, ongeduld, irritatie, ik zie het allemaal opkomen en kijk erna. Ik hoef niet weg, ik kan er gewoon bij blijven. Mijn ademhaling verdiepen en vertragen helpt daarbij, uitspreken wat ik voel of verlang ook. 


  • Containment van de ervaring. Voel je lichamelijke sensaties, waar ik gewend was gecoacht te worden of de ander te coachen om pijn te laten verdwijnen, te analyseren waarom er pijn is, het groter of kleinier te maken et cetera, neem ik nu de tijd en ruimte om te zelf te voelen of de ander te observeren in zijn/haar pijn. Pijn mag er echt zijn. Door geduldig te vertragen, ontstaan vaak inzichten, zelfliefde en acceptatie. En een bijna paradoxaal effect van wat je zou verwachten, de pijn wordt lichter.


  • Vertrouwen op wat er is. Vertrouw op wat er opkomt, waar ik gewend was in te schatten hoe mijn impulsen ontvangen zullen worden, de tijd te nemen om ze te doorvoelen en analyseren voordat ik ze uitspreek, aan het twijfelen sloeg zodra de ander weerstand liet zien als ik het wel inbracht et cetera, spreek ik ze nu wel uit. En dat is net als de bovengenoemde richtingen rete spannend. Ik kan het zelf namelijk soms niet echt begrijpen, slechts vertrouwen op dat het klopt en gezegd 'moet worden'. Het is vervolgens aan de ander of die er wat mee wil/doet. Dat heeft niks met mij te maken, hier laat ik het dan ook ook los. En die laatste stap van op tijd loslaten, die is heel nieuw en maakt vrij.


  • Nieuwsgierig naar de wereld van de ander. Met nieuwsgierige ogen en oren de ander waarnemen, waar ik gewend was (on)bewust in te vullen, te voorspellen en aan te nemen hoe het voor iemand is, hoe de ander reageert of wat er nodig is et cetera, doe ik nu alsof ik deze persoon voor het eerst ontmoet. Zelfs als het iemand is die ik al jaren denk te kennen, is dit een verrassende weg. Mijn oordelen verdwijnen omdat ik slechts waarneem, ik hoef niks te fixen, of te veranderen, niemand te sturen of mee te nemen. Wel laat ik mezelf meenemen door mijn oprechte liefdevolle nieuwsgierigheid.


  • Surrendered leadership. Neem je leiderschap, waar ik gewend was in bepaalde situaties met zelfverzekerde en/of leidinggevende personen, vooral te luisteren en af te wachten of er mij iets gevraagd zou gaan worden, grijp ik nu steeds vaker wel in. Simpele dingen als, een lampje aan of uit de toen, iets aan de temperatuur in de kamer te veranderen door een raampje te openen, een pauze in te lassen of plots van onderwerp te veranderen. Een eerste stap hierin kan vaak het uitspreken van dat specifieke verlangen zijn.
Oftwel de 5 piijlers zijn eruit gelicht om ze te gaan herkennen tijdens de authenticiteitscirkel. Wanneer ik ze daar herken, ga ik ze in het gewone leven ook herkennen en verder met experimenteren van het inslaan van de nieuwe weg. Zodra een relatie niet lekker loopt, blijkt er (minstens) 1 pijler te missen. Wanneer voor mij helder is welke pijler dat is, kan ik weer een bewuste keuze maken.

En stapje voor stapje verandert mijn leven wezenlijk. Door mijn manier van contact maken, mijn waarneming en daarmee veranderen zelfs de mensen om mij heen.

Ahee!

Reacties