De ander hoeft niet te veranderen; RealPlay


"Wacht even, ik voel een verkramping in mijn bovenlichaam wanneer je jouw zin begint met: "Ik heb de gedachte dat jij....", zei ik van ochtend toen mijn geliefde iets wilde delen.
"Ga vooral door met het uitspreken van je vooronderstelling, vervolgde ik, en weet wat er bij mij gebeurt. En ik hoef niet te veranderen", was mijn slotzin en dat gaf mijzelf een gevoel van ruimte. De spreker zei: 'Oja, dat is waar'.

Ik sloot mijn ogen en haalde een paar keer diep en vertraagd adem, de verkramping verdween.

Mijn lief deelde hoe het met hem gaat, wat er in hem omgaat. Ik luisterde met mijn ogen dicht om goed te blijven voelen wat er in mijn lichaam gebeurt wanneer de woorden mijn oren bereiken. Steeds meer kon ik ontspannen, in plaats van me schrab te zetten. 

"Is er nog meer wat je hierover wil zeggen, vroeg ik, of wil je dat ik teruggeef wat ik je hoor zeggen?" Mijn lief ging verder, en er kwam meer informatie, want zo voelde het plots, informatie die mij kon helpen te weten waar hij 'zit' en wat hij nodig heeft. Doordat hij aan het delen was hoe hij zich voelde en waar dat door kwam, kon ik opeens duidelijk zien wat hij van mij aan informatie nodig had. Nadat hij niks meer wilde delen, vroeg hij wat er bij mij gebeurde.

Ik keek voor me uit en begon te praten. Dit doe ik meestal als ik aan het 'sharen' ben. Ik maak dan bewust geen oogcontact als ik vrij wil kunnen praten over hoe ik me voel, wat ik denk en veronderstel en als ik contact met mijn lichaam wil houden. 'Kan je teruggeven wat ik gezegd heb", zei ik nadat ik veel gezegd had.

Het was ontzettend prettig om het terug te horen uit de mond van mijn geliefde, het gaf me een gevoel van horen en gehoord worden. Daarna deelde mijn lief nog meer over wat er nu speelt in zijn leven en waar hij zich mee bezighoudt, veel informatie ontving ik.

Er was niks meer wat gezegd 'moest' worden en we gingen allebei ons ding doen. Plots stond mijn lief voor me: "Ik krijg nu het gevoel dat ik teveel tijd in beslag heb genomen". Ik keek naar hem en vroeg of hij wilde checken bij mij of dat voor mij ook zo voelde. Dat deed hij en nadat ik had kunnen uitleggen wat zijn delen mij opgeleverd had, sloten we ons RealPlay moment af.





Reacties