RealPlay; vertraagde echtheid





Het is nu een jaar geleden dat het idee in mij opkwam. De aanleiding was het onderwerp...liefdesrelaties. Ferry en ik waren voor het eerst samen op vakantie. Ik woonde nog niet  met hem en de vakantie duurde maar een halve week maar alles bij elkaar gaf het me concrete inzichten.

Zo ontdekte ik dat onze liefdesgeschiedenis niet erg verschilden van elkaar. Om zijn geschiedenis te horen moest ik even slikken en hij omgekeerd idem dito. We hadden de afgelopen jaren niet stil gelegen...

En omdat het dus ook heel vaak misgelopen was, begon er een bewustzijn te groeien; 'Misschien Yashodara moet je eens onderzoeken wie jij bent in een liefdesrelatie'.

De zoektocht naar mijn waarheid startte.

Tijdens de vakantie kwamen we op een punt dat onze prille relatie misschien experiment moest heten. Experiment omdat we dan werkelijk de ruimte zouden voelen om uit te proberen. Experiment omdat mocht het vroegtijdig eindigen, het niet weer een scheiding was maar slechts een mislukt experiment.

Deze zorgvuldig bedachte indekking tegen pijn en teleurstelling vervaagde al snel; we kregen gewoon een relatie, minder wilde ik er niet van maken.

De liefdesrelatie bleek gewoon te zijn omdat er een grote dosis moeiteloosheid inzit. 'Gewoon' omdat ik mijn leven lang ergens geweten heb dat er minstens 1 iemand bestaat met wie ik een voor mij gewone droomrelatie kan hebben. Gewoon omdat het steeds klopt zelfs als het pijn doet. 
En gewoon omdat ik dit gewoon wil natuurlijk!

Er ontstond een behoefte in mij om workshops aan te gaan bieden aan koppels en samen als koppel dan ook mee te doen.

RealPlay was de naam die ik bedacht. Real omdat we uitgaan van wat er nu is, in je lichaam in je bewustzijn. Play omdat het feitelijk een spel is dat je met je partner speelt. En RealPlay als tegenhanger van Roleplay omdat alle dialogen en interacties nogmaals waarachtig zijn.

Onze expertise op het gebied van focussen en geweldloze communicatie gebruikten we als start.
Als snel kwam daar de Imagotherapie van het echtpaar Hendriks bij en als laatste inspiratiebron het circling. En al snel bleek dat deze 4 bronnen elkaar perfect aanvullen en ondersteunen.

Wanneer zich in onze relatie een uitdagende situatie aandient, zegt één van de twee: 'Hee RealPlay'. Niet altijd fijn om te horen, maar wel een reminder om nu te vertragen en de rollen van spreker en luisteraar te verdelen. Omdat we dit steeds doen, lukt het om in de pijn toch weer tot inzichten te komen die verdieping creëren. 'Het werkt, denk ik dan altijd, weer een oefening erbij'.

Gisteravond was er weer een RealPlay. Het verliep prettig vertraagd en liefdevol. Ik voelde grote dankbaarheid voor de echtheid van de aanwezigen. En iets nieuws, ik voelde liefde en dankbaarheid naar mezelf. 

'Mooi intiatief Yashodara!' 


Reacties