Ze straalde helemaal




De eerste keer dat ik haar zag, was tijdens een moederochtend. Ze zat op de bank met in haar armen een piepklein baby'tje, een jongetje met een snoezig gezichtje. Een moeder die volledig met haar bewustzijn bij haar kindje was, de liefdevolle zorg straalde ervan af. Ik keek ernaar van een afstandje want ik had niet meteen een klik met haar.

Een paar weken later, trof ik haar met baby en de vader van haar kind aan in een winkel. Omdat ik de vader bleek te kennen, spraken we voor het eerst met elkaar.

Weer een tijdje verder, LIFE! was in oprichting en we organiseerden een eerste inspiratiedag voor geinteresseerden. Er kwamen veel opvoerders van jonge kinderen op af. Weer zag ik haar met een nu al peuter in haar kielzog. Het gezichtje van het jongetje leek onveranderd, wel had hij langer haar, maar nog steeds een snoezig klein gezichtje. Ze bleek zeer geinteresseerd in LIFE! zeker ook vanwege de rol/plek die geweldloze communicatie zou innemen binnen de school.

Weer een paar maanden later organiseerden we een LIFE! picknick en ook daar kwamen de drie op af. Ik beantwoordde vele vragen van met name de vader en voelde duidelijk dat de kans groot was dat ze voor LIFE! zouden kiezen.

Mijn gevoel bleek te kloppen. Doordat het zoontje naar LIFE! werd gebracht, begon ik de moeder vaker te zien en te spreken, er ontstond veel openheid en contact in onze gesprekken.

Op een dag komt mij ter oren dat ze ziek is. Er is een verlangen te connecten met haar, ook voel ik angst, het is confronterend; het ziek zijn en sterfelijkheid in combinatie met het moederschap. 

Wanneer we de tijd hebben, luister ik naar haar woorden, kijk ik naar haar gezicht.
Wat me dan opvalt, is dat ze zegt er helemaal voor te gaan, zich niet meer in te houden, ondanks de tranen in haar ogen, straalt  ze wanneer ze me dit zegt. Ik voel haar aanstekelijke levensenergie, het raakt me.

Dan volgt er een tijd dat ik haar niet meer zie.

Afgelopen week bereikte mij het bericht dat ze overleden is. 
Mijn gedachten zijn bij haar, haar zoontje en de vader.

Reacties