Subtiel niks doen



De eerste keer dat ik iets over focussen las, was op het workshopbord op het Open Up festival. Ik voelde meteen een weerstand, omdat ik dacht dat het een aan te leren skill zou zijn waarbij ik super gefocust (duhh) zou moeten zijn. Dat het iets heel ingewikkelds zou zijn en ik mentaal zou moeten presteren en daar had ik totaal geen zin in. 
Ik wilde gewoon met de flow mee gaan zoals ik dat de hele tijd al deed op het festival.

Een paar weken later focuste ik voor het eerst met Ferry en niks bleek minder waar te zijn. Het was totaal niet wat ik van tevoren verwacht had.  De eerste stap, het spiegelen, deed me denken aan iets dat ik tijdens mijn cursussen geweldloze communicatie ook geleerd had. Je herhaalt de woorden die blijven hangen en gebruikt zoveel mogelijk precies dezelfde woorden. Ervaring leert dat een eigen interpretatie heel verkeerd kan vallen bij de focusser. Het bijzondere vind ik dat zelfs wanneer ik precies dat herhaal wat gezegd is, nog steeds bij de focusser iets kan gebeuren zo van:' Dat zei ik wel maar nee toch klopt het nu niet meer, het is nu zus en zo'. Een constante check met de lichamelijke sensaties is daarbij de richtlijn. 

Weer een maandje later deed ik mijn eerste focuscursus bij Ferry, nu leerde ik  voor het eerst om luisteraar te worden en de verschillende stappen te volgen. 
Het werd me meer en meer duidelijk dat focussen een lichamelijk gebeuren is. Lichamelijk als in; voelen in plaats van denken, vertrouwen in plaats van beredeneren maar ook te volgen in plaats van te sturen. En wat heerlijk dat ik als luisteraar niks hoef te sturen, op te lossen of interpreteren, alleen maar volgen, een subtiel 'niks doen'. Dat stuk paste goed bij mijn kennis van en passie voor de geweldloze communicatie.

Ferry (groot focusfan) heeft zelf 3 stappen toegevoegd die perfect passen bij de wens om te ontwaken. Het duurde wel even voordat ik begon door te krijgen wat voor praktisch en kostbaar 'middel' ik in handen heb om mezelf te ervaren als de waarnemer en de daarbij 'horende' essenties te voelen. Focussen kan dus ook met jezelf. Wat een briljante vondst van deze gepassioneerde fan.

De hele dag zijn er momenten, dat ik mezelf herinner aan wat ik werkelijk ben, dan gebruik ik die stappen en brengen ze me direct in essentie. En dat is voor mensen die net als ik, willen ontwaken, gewoon subliem. De stappen waren iets nieuws voor mij maar tegelijkertijd toch ook bekend, een soort ultiem 'omvoelen' en daarom dus eigenlijk zeer simpel.

Focussen leert me, keer op keer, eigenlijk net zolang als ik het nog nodig heb, dat ik er met denken niet kom. 

Als luisteraar 'moet' ik het denken loslaten anders stuur ik teveel. Als focusser haalt het denken mij uit mijn lichaam en zet het 'me' in mijn hoofd, precies wat ik dus niet wil. Bij focussen spreekt het gevoel/het lichaam en dat is nieuw voor me.

Focussen is voor mij steeds een laagje dieper zakken in mijn lichaam, in bewustzijn, in het niets. In de bijna 20 jaar Boeddhistische beoefening en training van de mind, kon geen leraar mij zo makkelijk en moeiteloos laten ervaren, me brengen naar en dus ook de weg wijzen. I rest my case....

Het is een wonderbaarlijke en zeer praktische, doch simpele manier om het non-duale te voelen, mijn essentie te ervaren en in de waarnemer te verblijven. En ja de retorische vraag is dan ook; 'Wie wil dat nou niet?'

Ahee!

http://www.simpelleven.info


Reacties