Steeds dezelfde vraag


Tweedehands kind, pingpongbal, poep Chinees, Blackberry, PingMaartenmaar, dat zijn ze zo ongeveer.

Wow, dit meen je niet?

Nee ik verzin het, nou goed.

Sorry, nee ik bedoel eigenlijk, wat veel en wat erg natuurlijk. Maar hoezo eigenlijk?

Tja hoezo zouden ze iemand die uit Sjanghai komt nou een poep Chinees noemen? Duhhh!

Chinees, oké, maar poep. Waarom poep?

Zo zijn kinderen nou eenmaal, altijd is alles poep en pis of kut en lul.

En wat zei je nou als eerste?

Weet ik veel.

Ik weet het al, tweedehands kind toch?

Ja dat klopt, zo noemden jongens uit groep acht mij tijdens voetbal in de pauzes.

Maar ik snap het niet.

Nee ik snapte het in eerste instantie ook niet. Ik was al 3 jaar in Nederland. Mijn Nederlands was best wel goed maar het woord tweedehands had ik nog nooit gehoord. Ik dacht alleen steeds, maar ik heb toch ook twee handen en ik ben een kind. Totdat mijn zus het een keer hoorde. Ze was aan het lopen achter het doel toen de voetbal tegen haar aankwam. Iemand riep: 'Tweedehands kind, wel goed richten hè!' Ik heb Vera nog nooit zo kwaad gezien. Ze begon te schreeuwen en daarna heel hard te huilen. Met haar rood betraande gezicht kwam ze op mij afgerend waarna ze me bij de voetballende jongens wegtrok en mee naar binnen nam.

Jeetje, maar is het dus zo dat jij geadopteerd bent of zoiets?

Ja inderdaad geadopteerd en niet of zoiets.

Dat wist ik niet.

Maar goed, door de reactie van mijn zus en het gesprek dat we binnen voerden met haar meester werd het mij duidelijk dat het te maken had met adoptie. Diezelfde avond hebben mijn ouders lang met mij gepraat.

Je echte ouders?

Mijn ouders, mijn adoptie ouders zijn mijn echte ouders want mijn biologische ouders ken ik niet.

O ja natuurlijk, sorry.

Toen moest ik opeens van alles vertellen. Dat kwam dus door Vera.

Wat moest je vertellen?

Nou over dat schelden en zo. Later toen ik in de pubertijd kwam, heb ik wel vaak ruzie gemaakt met mijn ouders. Steeds stelde ik ze dezelfde vraag.

Wat vroeg je ze dan?

Nou waarom ze mij Ping genoemd hadden. En hun antwoord was altijd precies hetzelfde namelijk; 'Dat hebben wij niet gedaan, zo is jouw geboortenaam'. Maar dan zei ik dat ik niet begreep waarom ze mij wel een tweede Hollandse naam gegeven hadden en niet mijn roepnaam veranderd hadden.

Wat is jouw tweede naam dan?

Maarten

Hoe heet je precies?

Ping Maarten Davelaar.

Wauw Ping, wel apart ja.

Ik bedoel, ze konden toch wel bedenken dat dat voor problemen zou zorgen. Pas sinds ik niet meer op school zit, vind ik mijn naam wel cool eigenlijk. Vroeger schaamde ik me voor mijn naam en afkomst.

Schaamde jij je, waarom?

Kinderen gaven me bijnamen.

Ja wat voor namen dan?

Tweedehands kind, pingpongbal, poep Chinees, Blackberry, PingMaartenmaar, dat zijn ze zo ongeveer.

Wow dit meen je niet?

Reacties