Food for thought


Sinds afgelopen dinsdag begin ik pas om 11:00 uur 's ochtends te eten en eet ik niks meer na 19:00 uur. Nou is dat voor veel mensen niks bijzonders, voor mij wel moet je weten. Een reden om vroeg mijn bed uit te springen, is de gedachte dat ik weer mag eten.

Vorige week maandag heb ik voor het eerst in mijn 47 jarige leven 38 uur gevast. Het was een buitengewoon bijzondere ervaring. Ik heb me rot gelachen. Om de 10 minuten dacht ik:  'Nou dan ga ik nu even wat eten', gevolgd door een schok en een inwendige Nee! Dit herhaalde zich zo'n 50 keer, toen nam de frequentie af.

Dat ik veel met eten bezig ben weet ik, maar dat het zo op de voorgrond was, had ik niet door. Ik vond het heerlijk om eens uitgebreid te kijken naar mijn lichamelijke sensaties. Het geborrel in mijn maag, bleek mee te vallen, meer 'protest' kwam er eigenlijk niet. Het werd me ook meteen duidelijk wat mijn grootste craving was, het water liep me bij de gedachtes daaraan steeds door de bek.

Als je me vraagt iets over mijn vroege schooltijdjeugd te delen, zal ik je uitgebreid vertellen over mijn beleving van de constante zin in eten, anders gezegd hongergevoelens. 

Ik hield niet van lezen want dat kon ik niet goed, wat ik wel graag deed, was stripboeken doorbladeren opzoek naar plaatjes van etende mensen. 

Mijn favoriete experiment was de meest recente hongerige herinnering tevoorschijn halen op het moment dat ik wel iets aan het eten was, om zo te doen alsof het weer toen en daar was. 


Het moge duidelijk zijn, ik heb iets met eten.

Nou ben ik erachter gekomen dat ik veel rustiger geworden ben de afgelopen dagen. Rustiger in mijn hoofd wat eten betreft. Omdat ik pas om elf begin te ontbijten, is de ochtend gevuld met andere bezigheden. 

Nadat ik 38 uur niet gegegeten had, begon ik met fruit en gedroogde amandelen. Het opmerkelijke vind ik dat ik nu de smaak van fruit en amandelen zoveel meer waardeer dan voor mijn experiment.

Inzicht: anderhalve dag niet eten voordat je bijvoorbeeld met je veganistische leefstijl wil starten, is geen slecht idee. Omdat je zoveel trek in eten hebt gekregen, kan je met een schone lei beginnen door er nu voor te kiezen bepaalde ingredienten bewust te laten staan of juist toe te voegen.

Ik ga eens kijken hoe mijn nieuwe eetpatroon zich ontvouwt.

Ahee!

Reacties