Niks moet!

Maandag moet ik een presentatie houden bij LIFE!
Ik kwam er donderdagochtend achter dat ik ingepland sta dat  aanstaande maandag te gaan doen. Ik vertelde mezelf dat ik een presentatie moest houden en kreeg een soort buikpijn. Grote irritatie kwam op en iets in me wilde er een stokje voor steken.

Naarmate het besef wat meer ingedaald was, begon ik mezelf en dat wat ik geloofde te onderzoeken. "Ik moet een presentatie houden", dat klinkt echt verschrikkelijk. Niet vanwege de presentatie, want ja laat ik eerlijk zijn, wanneer ik een presentatie hou doe ik dat voor publiek en als ik iets fijn vind, is het wel in de spotlight staan.

Goed om te weten, het lag dus niet aan wat ik moest doen. Waar lag het dan wel aan? Eigenlijk heel simpel, aan het werkwoord 'moeten'. Ik wil niks moeten, ik wil me niet verplicht voelen, ik geloof daar niet meer in. Niks moet!

Deze nieuwe overtuiging is in grote tegenstelling tot hoe ik ben opgevoed. Als kind maar met name als puber hoorde ik vele malen dat ik iets moest. Naar hockey training gaan, naar de kerk eens per maand, naar school nu meteen anders kom je te laat, mee naar mijn opa in Drachten, mee naar mijn grootmoeder in Wolfheze, de afwas doen, mijn bed opmaken, boodschappen doen, huiswerk maken en voor een proefwerk leren....AAAAHHHHHH!!!!!

En wanneer ik mijn ongenoegen uitte en zei dat ik geen zin had om bijvoorbeeld op familiebezoek te gaan, dan was het standaard antwoord: ' Dan maak je maar zin, het leven is niet altijd leuk' en als laatste troef; 'soms moet je gewoon iets voor iemand anders doen.' Met name die laatste hakte er altijd goed in, ik voelde me daarna een slecht en egoïstisch kind.

Helaas heb ik dezelfde strategieën ook toegepast bij mijn oudste twee kinderen. Maar gelukkig weet ik nu steeds vaker dat er achter die 'NEE" een universele behoefte schuil gaat. 
In mijn geval was dat vaak zoiets als; zelfbeschikking en vrijheid.  



Wanneer ik nu terug ga naar de presentatie van maandag wil ik eerst voelen hoe het is als ik het anders verwoord.

Maandag ga ik een presentatie houden bij LIFE!

Maandag mag ik een presentatie houden bij LIFE!

Maandag wil ik een presentatie houden bij LIFE! 
Met name de laatste zin geeft mij  nu inspiratie?

Dus telkens als ik het gevoel heb dat ik iets moet, ga ik opzoek naar een werkwoord dat me lucht geeft, een woord dat maakt dat ik er met andere ogen naar kijk.

Aanstaande maandag wil ik een presentatie geven bij LIFE! en ik weet dat het mag, dat er tijd voor vrij gemaakt wordt. Hoe heerlijk is dat?




Reacties