Het klinkt simpel
Mijn goed betaalde vaste baan, met 12
betaalde vakantieweken per schooljaar, gaf ik op, zonder enige twijfel, om bij LIFE! te komen werken. En hoewel ik nog
niet de helft verdien van wat ik verdiende, wil ik toch bij LIFE! blijven
werken.
Waarom dan, vraag je je misschien af.
Het antwoord klinkt simpel; ‘bij LIFE! kan ik mijn hart volgen’.
Toch is het volgen van mijn hart niet
altijd zo simpel. Zoals nu bijvoorbeeld, nu ik ga vertellen wat ik LIFE! te
bieden heb, voel ik een soort twijfel;
Ben ik wel goed genoeg? Heb ik de
studenten wel iets te bieden? Zijn ze blij met mij? Hebben ze iets aan mij? Ik
weet het werkelijk niet.
Wanneer ik een positieve bui heb, denk
ik; Ja ze vinden het geweldig om een spel met me te spelen, ze zoeken me op als
er een conflict is, ze vertellen me van alles als ik bij ze in de buurt zit en
wat vragen stel. Ik hou ervan lol met studenten te maken en te lachen.
Maar als ik in een onzekere bui ben, dan
denk ik:’ Ik geef te weinig lessen, ik sta zelden in de top drie als nieuwe studenten
een mentor willen kiezen en ik heb geen vaste activiteiten of lessen op het
rooster, wat heb ik ze nou te bieden?
Ik ben dan officieel wel juf of docent
voor de basisschool, maar lesgeven is niet altijd dat waar mijn hart een
vreugdesprongetje van maakt.
Ik wil niet vastzitten aan lesgeven, ik wil in het
NU leven, doen wat er in mij opkomt, waar studenten spontaan om vragen.
En ik hou me graag bezig met alle
randvoorwaarden zoals:
- · het bemiddelen bij conflicten
- · de rol van de flying giraffe
- · het zorgen voor de instroom van nieuwe studenten door open uurtjes en open dagen te faciliteren
- · het contact met (geïnteresseerde) opvoeders
- · aanwezig en/of voorzitter zijn tijdens de schoolkring, de voorzitter begeleiden mocht dat nodig zijn
- · mijn kennis en ervaring van de consent methode en geweldloze communicatie delen met studenten en opvoeders, want ik ben er zelf zo enthousiast over
Er zijn van mij uit geen concrete ideeën
voor lessen, ik vind het moeilijk om me te conformeren aan het lesgeven elke
dag dat ik bij LIFE! ben.
Spontane lesactiviteiten daar sta ik
voor open en ook altijd het spelen van spelletjes, net zo goed als een
activiteit in de natuur.
Maar me verbinden aan een lesrooster
vind ik heel moeilijk, ik hou echt van mijn vrijheid en het volgen van mijn
hart.
Mijn hart dat vandaag iets anders zegt
dan morgen
Mijn conclusie is dat ik er alles aan wil
doen om ervoor te zorgen dat LIFE! een democratische school is en blijft, een
school die gebaseerd is op geweldloze communicatie.
En ik wil een voorbeeld zijn voor, of
het voorbeeld volgen van, studenten in het volgen van mijn hart en dat leren
waar ik enthousiast over ben.
Het is die vrijheid die er soms voor zorgt
dat ik me geen raad weet en me verveel of nutteloos voel, maar die zelfde
vrijheid maakt ook dat ik nu hier voor jullie zit en dit eerlijk vertel.
Want nooit eerder durfde ik dat op een
school waar ik werkte te doen en dat, dat eerlijk en open zijn over wie ik ben
en wat ik voel, dat is wat ik kom brengen, telkens weer.
En ik hoop dat het jullie, mocht dat
nodig zijn, inspireert om ook eerlijk en open te zijn over wat je voelt en
wenst. Al is dat best eng soms en heel lastig, het kan ook enorm opluchten.
Ahee!
Hoi Mailin, ik herken wat je schrijft. Ik heb nu meerdere jaren ervaring op democratische scholen en na verloop van tijd kunnen er echte groepjes/lessen ontstaan vanuit het nu en vanuit intrinsieke motivatie. En dan speciaal met jou, die persoon die er altijd voor ze is. Omdat ze zich daar fijn bij voelen. En ook dan, pas op dat die "les" niet ineens teveel "les" wordt. Ik zie het meer als een georganiseerd moment.
BeantwoordenVerwijderenDankjewel dat je schrijft dat er herkenning is, dat geeft mij moed om mijn weg te vervolgen.
Verwijderen