Don't push your luck, dacht ik nog...


Sinds maandag geef ik 'Spaans voor beginners'. Een student vroeg of het klopte dat ik vloeiend Spaans spreek. En daarna of ik daar les in wilde geven. Blij verrast met het verzoek, besloot ik er geen gras over te laten groeien, ik pakte pen en papier en les 1: ' Spaans voor beginners', had aangevangen.

Nog nooit in mijn leven als docent had ik zo'n gemotiveerde student in mijn les. Wat een heerlijke ervaring om les te geven aan iemand die niks liever wil dan te horen wat ik te melden heb. Ik geniet er enorm van. Er is geen enkel verplicht nummer, geen vervelend onderdeel, geen storende afleidende zaken. En dat terwijl we gewoon midden in de V.O. ruimte zitten met alle studenten die geluid maken om ons heen. Vandaag werd er zelfs harde muziek gedraaid en nog waren we allebei super gefocust.



Marieke zei dinsdag al dat ze nog een lesboek had liggen dat ze mee zou nemen. Vanmiddag legde ze het op de tafel waar we aan zaten en meteen zag ik de ogen van de student naar het boek schieten. Ook ik kon mijn aandacht maar half bij mijn bezigheid houden en nadat ik de email die ik aan het schrijven was, verstuurd had, vroeg ik voorzichtig of we het boek zouden bekijken. 
Ergens was ik bang dat ik de student zou overloaden als ik buiten de gezette lestijden op de maan- en dinsdag nu ook op de donderdag Spaans zou geven. 'Don't push your luck', zei een klein stemmetje in mijn hoofd. Maar niks bleek minder waar, een grote glimlach verscheen op het gezicht van de student en in een mum van tijd werd er weer geoefend met de uitspraak. Er hebben zich ondertussen meer studenten aangemeld voor de lessen. Ik vermoed dat ons enthousiasme aanstekelijk werkt, we hebben er echt plezier in.

Het voelt als een bijzondere ervaring om kennis te delen die de ander maar al te graag wil ontvangen. Motivatie lijkt het sleutelwoord. De student gaat deze zomer naar Spanje en wil dan al een woordje met leeftijdgenoten kunnen spreken. Daar snap ik alles van, in het buitenland op vakantie zijn betekent voor mij ook altijd mensen ontmoeten en communiceren. Spaans voor beginners in LIFE! is klaarblijkelijk een goede eerste stap.




Reacties

Een reactie posten