Opruimen, groeien en wakker worden



'Wat doen we eigenlijk?' is een veelgestelde vraag in de authenticiteitscirkel. Daaraan gekoppeld is er het onderzoek in mij met als hamvraag: 'Wat levert de cirkel mij nou op?'

Voor mij is de authenticiteitscirkel een plek waar ik kan oefenen voor straks... in het echte leven. Vaak noem ik het een laboratorium waar ik experimenteer met authentiek zijn. Wetende dat als ik iets voor het eerst zeg of doe dat het moeilijkst is en dat daarna de tweede en daaropvolgende keren altijd makkelijker en moeitelozer zullen zijn.

NU in mijn leven is het thema 'uitdrukken versus onderdrukken' het onderzoek dat ik doe. 

Dus tijdens de cirkel kijk ik waar ik me inhoud, iets onderdruk. Wanneer ik bewust niet uitspreek wat ik voel of denk,(pijler vertrouwen op wat er is) maak ik contact met mijn lichaam en voel of er iets te voelen is.(pijler containment van de ervaring). 
Lees: verkrampingen, misselijkheid, tintelingen, knopen in de maag, brokken in de keel of een overall gevoel van onrust. Wanneer ik contact heb met die lichamelijke beleving ga ik die even helemaal voelen door er zoals in een bodyscan meditatie naar toe te gaan en het te ervaren.

En als ik me wel wil uiten,(pijler surrendered leadership) dan begint dat vaak met het sluiten van mijn ogen om in contact met mijn lichaam te blijven en vandaar uit te spreken wat er met mij gebeurt.  Ik benoem dan zowel mijn lichamelijke sensaties als mijn gedachtes, aannames, angsten en verlangens.  Omdat ik ook vaak bang ben dat ik de ander kwets, spreek ik ook dat uit en zodra mijn woorden op zijn, open ik mijn ogen, maak oogcontact (pijler commitment in contact) en vraag de ander hoe het is om deze woorden van mij te horen (pijler nieuwsgierig naar de wereld van de ander).

De vijf pijlers geven mij richting in het proces. Ze overlappen elkaar en vullen elkaar aan  afhankelijk van waar ik mijn focus op wil leggen.

Terug naar de vraag wat we nou eigenlijk doen in de authenticiteitscirkel. Er zijn 3 gebieden  die ik wil noemen.


  1. Het opruimen van mijn 'shit', het belichten van mijn schaduwkant.
  2. De persoonlijke groei, het incorporeren van alle teachings die ik tot nu toe ontvangen heb
  3. Wakker worden, ontwaken en mezelf NU realiseren als aanwezigheid.
Tijdens de authenticiteiscirkel kan ik mij in deze 3 gebieden begeven. Wanneer ik dat als hoogste doel houd, hoef ik mijzelf nooit meer af te vragen wat we doen, waar 'dit' goed voor is. 

Immers ofwel ik breng mijzelf helemaal in met alles wat ik prettig en onprettig vind aan mijzelf,  ofwel ik pas 1 van mijn teachings toe op mijzelf of de ander ofwel ik observeer de compleetheid van alles dat ik waarneem en realiseer dat IK Ben wat waarneemt, waargenomen wordt en dat daaraan vooraf gaat.

Nee wat dat betreft valt er niet meer te vragen 'waar ben ik mee bezig?' Mocht ik dat in de hitte van de strijd vergeten zijn, dan is het slechts terug naar 1 van de 3 gebieden en mijn doel is weer helder. 

Work in progress...

Ahee!


Reacties