Een buitengewoon bijzonder wonder



Het was niet bepaald voor de hand liggend om de dingen te doen die ik deed.
Mijn zoon zou later kunnen zeggen; 'Toen ik 19 was, ging mijn moeder uit huis'. Toch voelde het twijfeloos als de enige oplossing, een glasheldere impuls zo zou je het ook mogen noemen. Ik vertrok met in mijn kielzog mijn minderjarige dochter. Zij 'vaarde' half met me mee. Half omdat er co-ouderschap ontstond met haar vader, de stiefvader van mijn toen nog 19 jarige zoon. In mijn directe omgeving leek slechts een enkeling mij in te voelen, het was een vreemde tijd.

Mijn relatie met mijn zoon veranderde zoveel dat ik er maar half aan kon wennen. We zagen elkaar heel weinig en het begrijpen en begrepen worden verliep stroef. De astroloog die mij tijdens Open Up inspireerde om mijn nieuwe liefde te ontmoeten, voorspelde ook een crisis met mijn zoon. Ik wilde de voorspelde crisis weglachen maar iets in mij wist dat hij gelijk zou krijgen.

Er ontstond een nieuwe woonsituatie voor alle betrokkenen. Mijn dochter kreeg twee huizen, ik trok in bij mijn man in Osdorp en zoonlief bleef in het huis met zijn geliefde stiefvader. 
Niet iets dat ik vaak gehoord heb. Mijn ex heeft een groot hart en mijn zoon wilde geenszins met mij mee. 
Boos was hij, dat ik voor een zoveelste keer een nieuwe relatie begonnen was. Teleurgesteld dat ik mijn hart volgde en niet uit dankbaarheid en trouw bleef waar ik was.


En hoe leg je iemand uit wat je voelt. En hoe leg je jezelf uit wat je doet. En hoe kan je verstand er ooit bij?  
Je hart volgen, kan voelen als een keuze, eenmaal dat besluit genomen voelt alles als 'niet te stoppen', en volledig los van keuze vrijheid, als die al bestaat.

En nu zijn we een tijd verder. En tijd heelt wonden, zeggen ze. En soms heeft iets tijd nodig. Dus zijn de kaarten opnieuw geschud. Mijn ex is verhuisd en woont met zijn nieuwe liefde. Dochter heeft er een nieuw huis bij. Mijn man is vrijgevig, flexibel en bereid ruimte in te leveren. En dat alles bij elkaar maakt dat, zoonlief nu bij mij woont.

En dat klinkt misschien heel logisch en normaal, maar vanuit het perspectief waar we een jaar geleden waren, is het alles behalve normaal.

Het is een buitengewoon bijzonder wonder.




Reacties