Blije maagden

Praten over seks, ik heb er mijn werk van gemaakt. Op de vrijdag geef ik lessen over seksualiteit aan een groep die ik: 'The Happy Virgins' noem. Het zijn heel enthousiaste leerlingen in de leeftijd van 17 en 18 jaar. Allen beweren maagd te zijn en door het soort vragen dat ze mij stellen, ben ik geneigd te denken dat het klopt. 

Maar dat ze allemaal happy zijn is helaas niet waar. Gistermiddag zei een wat stillere meid opeens: 'Juffrouw, ik vind dit niet leuk, ik hou hier niet van'. We deden het vraag-maar-raakspel en de vraag van klasgenoot Demelsa over voorvocht en zaadcellen, deed haar een soort van kokhalzen.'Deze lessen zijn zo erg', zei ze met een klagerige stem. 'Ik denk nooit aan seks en ik hou er niet van om erover te praten'.

In gedachten ging ik terug naar mijn jeugd lang geleden.
Als 3 jarige stelde ik mijn eerste vraag. Het had te maken met de zwangerschap van mijn moeder. Het antwoord van mijn moeder was kort en smerig (vond ik). Iets met piemel en poenie, ik snapte er de ballen van. Overtuigd van het feit het werkelijk verkeerd gehoord te hebben, stelde ik de volgende dag exact dezelfde vraag. Mijn moeder antwoordde zoals dat een moeder van een nieuwsgierige kleuter betaamd, met precies dezelfde woorden.

Ik schudde mijn kleine hoofd en ging verder met het spelen met Fisher Price, morgen zou ik het gewoon nog een keer vragen. Zogezegd zo gedaan, de derde dag herhaalde ik wederom mijn beladen vraag. Deze keer klonk mijn moeder lichtelijk geïrriteerd: 'Ik heb het je nou al 2 keer uitgelegd', zei ze. Een gevoel van schaamte maakte zich van mij meester. Nooit haalde ik het meer in mijn hoofd vragen ten aanzien van lichamelijkheid of seksualiteit te stellen aan mijn moeder.


In mijn puberteit die ik in de Achterhoek doorbracht, was de moraal ten aanzien van seks een totaal andere dan die ik van huis uit meegekregen had. In 2 Havo leek het wel een wedstrijd tussen de meiden wie het meest was 'uitgeweest'. Tongzoenen met jongens daar had het alles mee te maken. In 3 Havo moest je op z'n minst wel een keer of wat gevingerd zijn en wie er in de 4e nog maagd was, mocht niet meer meepraten.

Ik was dus nog hartstikke maagd in de 4e. Geen kip die mij wilde en ik was arrogant en onzeker tegelijkertijd. Die Achterhoekse boeren hoefde ik niet terwijl er natuurlijk ook ontzettend leuke jongens tussen liepen waar ik dan weer te afwachtend voor was om met ze te flirten. Het schoot niet op.

Op mijn 16e tijdens een zomerkamp voelde ik me zo op mijn gemak dat ik in het vizier van de knappe blonde Marco wist te komen. We zoenden en zoenden en ik was in de wolken.
Na de vakantie terug in mijn woonplaats, voelde ik me langzaam weer terugvallen in mijn slechte gewoontes; arrogantie en afwachten. Met mijn klasgenoten speelde ik een spel, ik loog over mijn imaginary boyfriends. Wat goed kon want echte vrienden had ik niet op school, niemand die mijn verhalen kon checken op hun waarheidsgehalte.


In een korte schoolvakantie in het voorjaar dat ik 17 werd, gingen we eindelijk weer eens als gezin met z'n zessen weg. De bestemming was Tunesië. Zodra we de vluchthaven uitkwamen en de palmbomen ons gedag wuifden, viel het mij op hoeveel bekijks ik had. Overal toeterenden auto's, bussen, brommers en wanneer ik keek zag ik blije gezichten van mannen en zwaaiende handen. Zo ging dat de rest van de week de hele dag door. Het deed me goed, dit was precies wat ik als 17 jarige puber nodig had...aandacht.



Op het strand ontmoette ik een 'local' die in Europa woonde maar in de zomer op het strand werkte. Hij nodigde mij uit om de stad in te gaan. Ik glipte er vandoor en nam met hem een taxi door de smalle straatjes van Sousse. Bij een wit huis met een plat dak stopte de taxi en stapten wij uit. Het was het huis van zijn moeder die er gelukkig niet was. Die middag verloor ik het etiket maagd als een zware last van mijn schouders. Terug in het hotel dacht ik dat iedereen aan me kon zien dat ik gesekst had.

Tijdens de les van gisteren, direct na het vraag-maar-raakspel, had Demelsa mij gevraagd of ik straks even tijd voor haar had. Ze vertelde me nadat de klasgenoten het lokaal verlaten hadden, dat ze bang was zwanger te zijn. Eén keer had ze vorige week seks gehad zei ze zacht, hij was dan wel niet klaargekomen maarja dat voorvocht.

Ik luisterde, gaf uitleg, stelde vragen en adviseerde haar uiteindelijk om zo snel mogelijk naar de huisarts of de GGD te gaan voor soa- en zwangerschapstesten. 'Ook ik ben wel eens bij de GGD geweest', zei ik terwijl ik knipoogde. Praat er alsjeblieft ook met je moeder over was mijn allerlaatste advies voordat de deur openging en een collega klaarstond voor een te geven les.
Eén ding stond aan het einde van mijn lesdag wel vast; The Happy Virgins waren niet virgin en happy meer.

Reacties