Nou moet ik eens goed luisteren!


Opvoeding wat is dat nou precies? Moet ik, oftewel denk ik dat het mijn taak is om mijn kind iets bij te brengen? Waar ik steeds meer achter kom, is dat ik mijn dochter wel wil leren om meer en meer in contact te komen met haar eigen gevoel en behoefte daarachter. Dat doe ik meer en meer door wanneer we iets gaan doen haar te vragen hoe ze zich voelt voordat 'het' begint.

Vandaag bracht ik haar naar haar eerste training voor synchroonzwemmen. Vlak voordat we naar het ontmoetingspunt toeliepen stelde ik haar de vraag hoe ze zich voelde. 'Ik ben een beetje zenuwachtig, want ik weet niet of er kinderen zijn die ik ken'. 'Voelt het veilig als je iemand al kent zodat je je niet alleen voelt', raadde ik. Ze bevestigde dit.

 'Waar voel je dat in je lichaam', vroeg ik haar. 'Hier, ze wees naar een gebied boven in haar romp onder haar keel. 'Wat voel je daar precies', vervolgde ik mijn onderzoekende vragen. 'Alsof ik een boer moet laten', zei ze met een lach op haar gezicht. 

We liepen naar het ontmoetingspunt en daar waren meer kinderen sommigen alleen, anderen met een volwassene. Daar stonden we even te wachten op de andere deelnemers en opeens voelde ik een impuls om te vertrekken. In verband met de coronamaatregelen was ons verteld dat we niet mee naar binnen mochten om toe te kijken naar de les. 'Zal ik gaan?', vroeg ik Dotje. 'Nee, zei ze meteen, het verbaasde me en het herinnerde mij aan haar behoefte aan veiligheid. 'Vertel me maar wanneer ik kan gaan', zei ik en ging iets dichter bij haar staan.
Een paar minuten later zei ze plots; 'je mag gaan mam', en dus zoende ik haar gedag en liep weg.

Ik bedacht dat dit precies is wat ik mijn (klein)kinderen wil leren; contact maken met je gevoel, ontdekken waar je behoefte aan hebt en uitspreken wat goed voor je voelt. Dotje had de regie en dat voelt kloppend voor mij, omdat alleen zij in deze situatie weet wat ze precies wil. Als opvoeder heb ik vaak gehoord dat ik mijn kind niet de regie mag geven, dat ik bepaal en consequent moet zijn. 
Daar heb ik jaren lang mee gestruggeld. Nu zie ik dat het voor mij net even anderes ligt. Ik neem wel de regie in het bevragen van mijn kind, opdat mijn kind hierdoor makkelijker bij haar gevoel en behoefte kan komen. Maar wat mijn kind daar uiteindelijk mee doet daarin mag mijn kind vaak genoeg zelf bepalen. Dan volg ik haar en niet andersom.


Ahee!

 

Reacties