Samen bouwen we een huis



Ben jij een volger? Durf je dat toe te geven als dat zo is? Ik ben een volger., nu kan ik dat zeggen, het heeft best lang geduurd voordat ik er vooruit durfde te komen.
Dat zit zo. Denk aan werk of een project. Er moet iets opgestart worden, iets dat totaal nieuw is voor mij. Ik heb nog nooit meegekeken of meegelopen met iemand die hetzelfde gedaan heeft. 

Ja daar sta ik. Op een stuk grond. Net gekocht, alle bouwmaterialen zijn er, en ik mag mijn eigen huis gaan bouwen. Maar tja, waar moet ik nou toch beginnen?

Ooit liep ik stage bij Paradiso. Ik kreeg alle ruimte om aan projecten, evenementen, feesten mee te doen. Dat ging moeiteloos. Het eerste feest dat ik organiseerde was de VIPclub. Dit feest vond elke vrijdagnacht plaats van 00:00 tot 05:00 uur. Maz had het feest bedacht en draaide dit al een paar jaar. Nu zou ik het thema bedenken, de dj's regelen, iemand voor de aankleding vinden, en zorgen voor een minimaal aantal bezoekers van 550 man.
Het werd een waanzinnig feest gebasseerd op de Mad teaparty van Alice in wonderland met precies genoeg bezoekers. Daarna volgden meerdere geslaagde avonden. Totdat Pierre mij een open opdracht gaf. 'Jij kan wel zo'n avond organiseren, dat heb ik nu wel gezien, maar bedenk nu zelf iets'.

Weken lang zat ik achter mijn bureau naast zijn kantoor. Mijn gedachtes cirkelden in rondjes. Ik kon een recycle feest geven, met een modeshow van gerecyclde kleding, old school muziek en een gerecycled decor maar hoe ik er ook over na dacht, ik kon niet bedenken hoe precies te starten. 
Op de gang precies voor mijn bureau was een interieurschilder de muren aan het witten. Smachtend keek ik naar hoe hij de randen eerst afplakte, de muren afnam en daarna de kwast in de verf doopte en alles wit achterliet. Het zag er zo lekker overzichtelijk uit. Zo stapsgewijs en helder. 

Dat zelfbedachte feest is er nooit gekomen.
Nu snap ik wel waarom maar toen was het me een raadsel. 



In het team waar ik werk zie ik verschillende rollen, initiatiefnemers en volgers. 
De initiatiefnemers zijn ontzettend goed in het opstarten van iets nieuws. Ze zien de grote lijnen, hebben daarom overzicht, en kunnen hun aandacht snel verplaatsen van het ene naar het andere onderdeel. Maar of sorry EN er is ook een schaduw kant aan dit talent. De initiatiefnemer heeft zo'n snelle geest dat dingen al snel vervelen. Wanneer alles helder is en er routine komt, haken ze af. Een project zorgvuldig afronden is echt niet voor hen weggelegd, ze kunnen en willen dat niet.

En ja dan de volgers. Bij volgers gaan de dingen wat vertraagder. Dat komt ook omdat ze letten op details en de context willen begrijpen. Volgers zijn ontzettend goed in het draaiende houden van een activiteit/project/evenement. Zodra het loopt, haken ze in en zullen ze de details zien, daardoor zorgen voor verbetering, kwaliteit en stabilisatie. Afronden is hun groot goed. Maar ehhh sorry EN vraag ze nooit om iets nieuws te starten want ze blijven als een jonge pup achter hun staart aan rennen in rondjes.
Op het HBO tijdens mijn eerste stage in een buurthuis kreeg ik regelmatig te horen: 'Kom op, neem eens wat initiatief!' Verschrikkelijk vond ik dat, ik begrijp gewoon niet wat er precies mogelijk was, wat ik zou mogen doen. Terwijl wanneer ik iets mocht overnemen van een ander verliep die activiteit altijd beter dan daarvoor. 

Op school werd er altijd aangestuurd op leiderschap, initiatief nemen en overzicht houden. Voor volgers is dat frusterend, ze worden niet gezien in hun kracht/talent. Initiatiefnemers worden afgerekend op het feit dat ze moeite hebben met dingen draaiende houden en iets af te ronden.

Eigenlijk is het geen hogere wiskunde om te bedenken hoe dit op te lossen is. Wanneer op basisscholen leerlingen werkelijk gezien worden in hun kwaliteiten en er tijd en aandacht besteed wordt aan het verfijnen en verbeteren daarvan, kan samenwerken op jonge leeftijd al gestimuleerd worden op grond van de talenten. "Nee jij hoeft niet te starten, dat doet je partner en nee jij hoeft dus niet af te ronden dat doet de ander'.

Mijn droom is om in een team te werken waar iedereen echt mag doen waar hij/zij goed in is. Krachten bundelen en niet vergelijken en veranderen. Het is goed wat jij kan, het doet er toe en samen kunnen we huizen bouwen.

Ahee!


Reacties