Bewust opvoeden voor Dummies


Tien bewuste moeders komen bij elkaar.
Hun kinderen rennen en kruipen door de ruimte terwijl de vrouwen praten over kritisch prikken, gezonde voeding, co-sleeping, kinderopvang, werken buitenshuis en thuisonderwijs. Eén moeder ziet haar kind een ander kind bijten maar grijpt niet in. Ik schrik en begrijp niet onder welke noemer van bewust opvoeden dit valt.

Negen bewuste moeders drinken samen groene thee.
Eén kind wil al het duplo alleen voor zichzelf en staat niet toe dat de andere kinderen mee willen spelen. De moeder van het kind kijkt en troost haar kind dat overstuur is en de duplo blokjes stevig vast blijft houden. Ik kijk naar het tafereel en onderdruk de neiging een paar blokjes voor mijn kind te pakken.



Acht bewuste moeders praten over bedtijden
Eén moeder vertelt giechelig dat ze elke avond tegelijk met haar kind naar bed gaat om te slapen, anders is ze de volgende dag te moe. Mijn oren klapperen, 1 avond per week tegelijk met mijn kind in slaap vallen vind ik al zonde van mijn vrije avond, laat staan dit.

Zeven bewuste moeders luisteren naar de reisverhalen van één vrouw.
Ze vertelt dat ze er voor koos haar kinderen niet in te enten voor ze op reis ging. Op mijn vraag hoe ze haar angst voor ziektes kon beteugelen antwoordt ze; "Angst is een slechte raadgever, ik ga al jaren zonder vaccinaties de wereld rond".

Zes bewuste moeders versieren samen een kerstboom.
Eén kindje is 4 geworden en heeft roze spekkies meegenomen om uit te delen. Wanneer het kindje richting mijn dochter loopt, spring ik op. Mijn dochter mag geen snoep met suiker daar is ze nog te jong voor.

Vijf bewuste moeders ontmoeten elkaar in een park waar water is.
Eén moeder laat haar jonge kind vrij rondlopen en blijft rustig met ons in gesprek. Ik voel de neiging om achter het kind aan te lopen voordat het te ver weg raakt, maar kies ervoor achter mijn eigen dochter aan te gaan die precies de andere kant op rent.

Vier bewuste moeders werken buitenshuis.
Eén moeder werkt regelmatig in het buitenland en zegt dat haar kind het heerlijk vindt bij de gastouder. Ik denk aan mijn tweedaagse werkweek buiten de deur en ben blij dat ik voor de opvang van mijn dochter gebruik kan maken van familie.

Drie bewuste moeders komen elkaar tegen op de open dag van een sociocratische school.
De moeders wisselen hun ideeën en wensen ten aanzien van onderwijs uit. Eén moeder vindt structuur en grenzen een belangrijk onderdeel en vraagt zich af of al die vrijheid die kinderen op deze school zullen krijgen wel constructief werkt. Ik luister naar haar gesloten vraag en bedenk dat vrijheid maakt dat kinderen hun eigen grenzen ontdekken.

Twee bewuste moeders zitten samen te lunchen.
Hun dochtertjes zitten aan de tafel ernaast te tekenen. Plotseling grijpt de moeder tegenover mij naar haar tas en haalt er glitterpennen en een velletje roze barbiestisckers uit. Ik baal dat ik geen dinosaurusstickers gekocht heb, al dat roze voor meisjes maakt me weeïg.

Eén bewuste moeder zit thuis achter de computer.
Ze schrijft een blog over opvoeden. Haar dochter is met papa in het zwembad, haar zoon ligt in bed na een kort nachtje en een spannend feest. De moeder denkt na over opvoeden en hoe je dat bewust kan doen, maar komt er tegelijkertijd achter dat ieder zijn eigen manier heeft.

Tien bewuste moeders komen bij elkaar voor een speelgroep.
Allen nemen gezonde snacks mee, zetten theetjes voor elkaar, bewonderen elkaars kind en wisselen ideetjes uit over hoe je kind gezond, veilig en vrij te begeleiden in deze wereld. Ze lachen om elkaars onhandigheden, herkennen de twijfels en voelen zich verbonden met elkaar, ondanks het feit dat niemand het precies volgens de regeltjes doet en iedereen zijn eigen weg gaat.

Reacties